Vajinismus Belirtileri

Cinsel Sağlık Cinsel Terapi Kadın Cinselliği Psikiyatrik Bozukluklar Vajinismus

Vajinismus belirtileri bozukluğun tipine, nedenlerine, sonuçlarına, kadının bulunduğu yaşam dönemine bağlı olarak değişkenlik gösterir. Vajinismus belirtilerinin şiddeti hafif bir rahatsızlık hissinden vajinanın tamamen kapanarak birleşmenin imkansız hale gelmesine kadar geniş bir aralıkta olabilir.

Vajinismus Belirtileri

1. Bazıları cinsel birleşme sırasında hafif yanma ve batma hissi veren kasılma yaşarlar.
  2. Bazıları tampon kullanabilir ya da “tam jinekolojik muayene” olabilirken cinsel birleşme imkansız olabilir.
  3. Bazıları penisin vajinaya kısmen girmesine izin verir fakat bu zor ve ağrılıdır.
  4. Bazıları penisin tamamen vajinaya girişine izin verebilir fakat yaşanan şiddetli rahatsızlık ve kasılma nedeniyle uyarılmadan orgazma doğru ilerleyen bir cinsel etkinlik mümkün olmaz. Sonuçta cinsel birleşme yarıda kalır.
  5. Önemli oranda olan bir grup ise cinsel birleşme dahil herhangi bir şeyin vajinaya girmesine sağlama yetisine sahip değildir.
  6. Penetrasyonu imkansız hale getiren tam bir vajinal kapanma olabilir.
  7. Bazı kadınların cinsel birleşme sırasında kol, sırt gibi diğer kaslarında da kasılma ve nefes almada zorluk olur. Bütün bedeninde yaygın kasılma ve çene kaslarında kilitlenme tarif eden hastalar vardır.
  8. Bazen cinsellikle ilgili her türlü eylemden ağrı duyma korkusu ve başarısızlık beklentisine bağlı olarak kaçınma olabilir.
  9. Bazı hastalar vajinal girişte hissedilen hafif yanma veya rahatsızlık hissinin giriş-çıkışların sürdürülmesiyle biraz azalabildiğine bildirebilirler.
  10. Daha şiddetli yanma ve rahatsızlık hissi ise giriş-çıkışların sürdürülmesiyle kalıcı olma eğilimindedir.
  11. Vajinayı çevreleyen kaslarda istem dışı oluşan kasılma, girişi ve ilerlemeyi zor ve ağrılı hale getirir.
  12. Pek çok vajinismuslu kadında çaresizlik hissi, şiddetli kaygı ve bunaltı da olur.
  13. Çocuk doğurma, mantar/idrar yolları infeksiyonu, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, iç veya dış cinsel organlarla ilgili yapılan ameliyatlar, kanser ve kanser tedavisi, tecavüze uğrama, menopoz gibi problemlerden sonra gelişen ve problemlerin çözümünden sonra da süregiden cinsel birleşme zorluğu ve cinsel birleşme sırasında ağrı olabilir.
  14. Cinsel etkinlik sırasında ortayaçıkan ve görünür nedeni olmayan veya kaynağı bilinmeyen cinsel ağrı.

Kendi kendine düzelir mi?

Vajinismus süreklilik gösteren bir durumdur ve “ağrı döngüsünün” tedaviyle kırılmasını gerektirir ve ancak bu şekilde tamamen düzelir.

Ağrı Döngüsü

1.Vücut ağrı, korku/anksiyete beklentisindedir.

2.Vücut otomatik olarak vajinal kasları kasar.

3.Vajinal kasılma cinselliği ağrılı hale getirir, birleşme imkansızlaşabilir.

4.Ağrı refleks kasılmayı şiddetlendirir.

5.Vücut pekiştirici tepkiyle daha artan sürekli soruna yol açar.

6.Ağrı refleks tepkiyi şiddetlendirir.

Vajinismus belirtileri, süreklilik gösteren istemsiz bir durum olduğundan doğru bir şekilde tanımlanıp tedavi edilmedikçe kaybolmaz. Vajinismusla tetiklenen “ağrı döngüsü”  kadın vajinal açıklığı kapatan pelvik kas kasılmasını nasıl kontrol edeceğini öğrenene kadar çoğunlukla kötüleşerek sürer gider. Sonuçta, kadın bu baş etme yöntemlerini öğrenmezse vajinismus belirtileri kendiliğinden iyileşmeyecektir.

Öte yandan vajinismus tedavisi yüksek başarı oranlarına sahiptir. Vajinismusun tamamen düzelmesi ve ağrısız cinsel birleşmenin gerçekleşmesi tedaviden beklenen bir sonuçtur.

Ne kadar kadının vajinismusu vardır?

Cinsel aktivite sırasında ağrı sıklığı %3-43 arasındadır. Kuzey Avrupa ülkelerinde Amerika Birleşik Devletleri’ne kıyasla daha düşük oranlar vardır.  Genel toplumda %3-18, birinci basamakta %3-46, cinsel işlev bozukluğu birimlerinde %0-30, kadın-doğum kliniklerinde %10-20 oranlarında ağrılı cinsel ilişki görülme sıklığı bildirilmektedir Asya ülkelerinde cinsel ağrı bozukluklarının sıklığı %10-15 arsında değişmektedir. Malezya’da birinci basamakta yapılan bir çalışmada bulunan oran %67.8’dir.

Vajinismus sıklığı ile ilgili veriler daha kısıtlıdır. Bununla birlikte, Batılı kaynaklarda görülme sıklığı %1-6’dır. Yani kabaca en az her 1000 kadından 2’sinde vajinismus olur. Dahası sayının çok daha yüksek olduğu öne sürülmektedir.

Vajinismus yaygınlığı ile ilgili geçerli istatistiklere ulaşmak neden zordur:

1. Genel olarak cinsel sorunlarla ilgili araştırma yapmak zordur ve bu vajinismus verileri elde etmek için de geçerlidir.
  2. Vajinismusu olan pek çok kadın utanma ve sıkılma nedeniyle yardım aramamaktadır.
  3. Bazı kadınlara yanlış tanı konulmakta ve hiçbir zaman doğru bir şekilde tedavi görmemektedir. Bu kadınlar giderek hiçbir zaman düzelemeyeceklerine inanmaya ve cinsel yaşamdan uzaklaşmaya başlamaktadır.
  4. Sağlık kurumları vajinal penetrasyon-cinsel birleşme sorunu olan kadınlarla ilgili kayıt tutmamaktadır.
  5. Bazı kadınlar durumun tedavi edilebilir bir bozukluk olduğunu bilmediği için bir sağlık kurumuna veya ilgili uzmana başvurmamaktadır. Eşleriyle birlikte sorunun geçici olduğunu düşünerek kendi kendilerine sorunu çözmek için çabalamaktadır.

Bütün bunlara karşın vajinismus sıklığı ile ilgili veriler:

1. İngiltere’de yapılan bir çalışmaya göre 15-64 yaş arasındaki kadınlarda vajinismus görülme oranı yaklaşık  %0.17’dir. Bu toplamda yaklaşık 30 bin kişiye karşılık gelmektedir. Sıklık  15-24 yaşları temel alındığında %0.49’a yükselmektedir. Bu yaşlar ilk cinsel birleşme girişimi yaşlarıdır.
  2. Masters ve Johnson’ın enstitüsüne cinsel sorunları nedeniyle başvuran kadınların yaklaşık %20’si vajinismustur.
  3. Cinsel tedavi kliniklerine başvuran kadınlarda %7-40 oranında vajinismus vardır.
  4. İrlanda’da yapılan bir çalışmada her 1000 evlilikten 5’inde vajinismus olduğu saptanmıştır.
  5. Doğum kontrol kliniklerine başvuran kadınların %16’sında vajinismus belirlenmiştir.
  6. Bir evlilik danışmanlık merkezindeki cinsel terapi kliniğine 3 yıl boyunca başvuranların yaklaşık %7’si vajinismustur.
  7. Amerika Birleşik Devletleri’nde vajinismus hastalarının %47’si bekar, %53’ü yaklaşık 3 yıllık evlidir. Yüzde 53’ü 26-35 yaşlarındadır.

Ülkemizde cinsel işlev bozuklukları ile ilgili kliniklere ve hekimlere vajinismus nedeniyle oldukça sık başvuru olur.

• Yine de vajinismusun toplumda gerçek yaygınlığı ile ilgili veriler son derece sınırlıdır.
  • Konya’da normal populasyonda yapılan bir araştırmada vajinismus görülme sıklığı %15.3 olarak saptanmıştır.
  • Birinci basamakta yapılan bir çalışmada ise vajinismus sıklığı %41.7 olarak bulunmuştur.
  • Cinsel işlev bozuklukları polikliniklerinde yapılan araştırmalarda ise vajinismus sıklığı % 62.2-75.9, disparoni sıklığı %3.7-36.8.8 arasında değişmektedir.
  • Hem birinci basamak hem de cinsel işlev bozuklukları polikliniklerinde yapılan araştırmalarda ülkemizdeki kadınlarda en sık görülen cinsel sorunun vajinismus olduğu görülmektedir.