Vajinismus Hakkında Sorular

Cinsel İşlev Bozuklukları Cinsel Terapi Kadın Cinselliği Psikiyatrik Bozukluklar Vajinismus

Vajinismus  hakkında sorular oldukça çeşitlidir. Bunların hepsini olmasa da bazılarını yanıtlamaya çalışalım:

Vajinismsu nedir?”

Vajinismus hakkında sorulan sorular içinde belki de en önemlisi budur. Vajinismus 11. Yüzyıldan beri bilinen ve tıbbi metinlerde yer verilen bir bozukluktur. Bu bozuklukta vajina içine bir şey girmesi gerektiğinde vajina kaslarının istek ve irade dışı olarak kasılması söz konusudur. Korku, kaçınma, ağrı, ağrı beklentisi tabloya eşlik edebilir. Bu yüzden cinsel birleşmeye olmaz. Penisin vajinaya girişi esnasında,  kasılma bazen sadece vajina girişinde olur. Diğer bazı kadınlarda bacaklar, bütün gövde kasları ve hatta çene bile kasılır. Genel bir ketlenne-kilitlenme hali olur. Bu kadınlarda sıklıkla:

• cinsel birleşmeden korkma ve kaçınma,
    • vajinayı çevreleyen pelvik taban kaslarında istemsiz kontraksiyonlar,
    • ağrı,
    • ağrı duyma korkusu vardır.

Kadın doğrudan vajinayı çevreleyen kasları kontrol edemez ve çoğu zaman da burada bir kasılma olduğunun farkında değildir.

Bazı vajinismus hastalarında birleşme girişimi esnasında kasılmanın yanı sıra vajina girişinde şiddetli ağrı, yanma, batma hissi bulunur.  Vajinismuslu hastaların penis girişi sırasında duydukları ağrı, birleşme girişiminden vazgeçilmesiyle ortadan kalkar.

Vajinismus , penis, parmak ve/veya başka bir objenin vajinaya girişine izin verememedir. Halbuki kadın bunun olmasını arzu eder. Birincil vajinismus, kadının hayatının hiçbir döneminde spazm ve ağrı olmadan cinsel birleşmeye girememesidir. Birincil vajinismusu olan kadınların çoğu tampon kullanamazlar ve tam bir kadın-doğum muayenesi olamazlar. Bazen herhangi bir sorun yaşamadan haz verici cinsel birleşme yaşayan bir kadında daha sonradan vajinismus gelişir. Bu durum ikincil vajinismus adını alır. İkincil vajinismusu bazı tıbbi durumlar, psikolojik ve cinsel travmalar, çocuk doğurma, cerrahi girişimler ya da menopoz gibi yaşam dönemleri tetikler.

Vajinismusun tedavisi var mı?

Vajinismus yüksek oranda tedavi edilebilir bir bozukluktur ve tedavinin sonucunda tam bir iyileşme beklenir. Başarılı bir vajinismus tedavisinde ilaçlar, ameliyat, hipnoz ve başka karmaşık tedavilere gerek yoktur. Davranışçı ve bilişsel yöntemlere dayalı cinsel terapi tekniklerinin aşamalı olarak uygulanır.  Böylelikle tedavi edilen çiftlerin ağrısız ve haz verici cinsel birleşmeler yaşaması mümkündür.

Kadın eğer vajinismusu varsa bunu nasıl anlar?

Kadınlar genellikle kendilerindeki belirtilerden yola çıkarak vajinismus olduğunu kolayca anlayabilirler. Aşağıda sıralanan belirtiler vajinismusu düşündürebilir:

1. Cinsel birleşmenin zor veya imkansız olması, giriş sırasında ağrı, penisin vajinaya girişi esnasında şiddetli rahatsızlık hissi
  2. Cinsel ilişki sırasında yanma ya da batma hissine eşlik eden vajinal kasılma
  3. Çocuk doğurma, mantar/idrar yolları enfeksiyonu, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, interstisiyel sistit, histerektomi, kanser ve cerrahiler, tecavüz, menopoz ve diğer problemlerden sonra gelişen cinsel birleşme zorluğu ve cinsel birleşme sırasında ağrı
  4. Jinekolojik (kadın-doğum) muayene olmada veya tampon kullanmada zorlanma
  5. Cinsel birleşme girişimi sırasında bacaklar, sırt kasları gibi diğer kaslarda kasılma veya nefesin tıkanması
  6. Cinsel ağrı ve/veya yetersizlik (yine olmayacak düşüncesi) nedeniyle cinsellikten kaçınma

Vajinismusun tıbbi tanısı nasıl konur?

• Vajinismus tanısı koymak için tıbbi bir test olmadığından bir kişinin vajinismus olduğunun anlaşılması sıklıkla birçok uzmana başvurmayı gerektirir.
  • Tıbbi tanı, hastadan elde edilen bilgiler, ağrının tanımlanması, jinekolojik muayene ve bu duruma yol açacak diğer tıbbi durumların elenmesi süreci sonunda konur.
  • Bazı kişiler duyulan aşırı kaygı, kasılma ve ağrı korkusu nedeniyle jinekolojik muayene masasına bile yatamazlar.
  • Bu tip hastalarda muayene doktorun sadece cinsel organları dışarıdan gözlemesiyle sınırlıdır.
  • Bir grup hasta jinekolojik muayene masasına yatar. Ancak doktorun parmağıyla veya spekulum kullanarak tam bir jinekolojik muayene yapmasına izin vermez.
  • Birçok hasta ise doktorun parmağıyla özellikle tek parmak kullanılarak yapılan jinekolojik muayeneyi olur.
  • Diğer bazı hastalar ise tam jinekolojik muayene olabildiği halde cinsel birleşme sırasında penis girişinde sorun devam eder.

Vajinismus  Hakkında Sorular ve Birincil-İkincil Vajinismus Ayrımı

• Vajinismus bir kadının hayatının herhangi bir zamanında ya da herhangi bir yaşta ortaya çıkar.
  • Tıbbi sistemde birincil ve ikincil olarak iki ana sınıfa ayrılır.
  • Vajinismusun birincil ya da ikincil olması tedavi açısından önemli değildir. Her ikisi de yüksek oranda tedavi edilebilirdir.

Birincil vajinismus, belirtilerin “ilk kez cinsel birleşme girişiminde” bulunulduğu sırada ortaya çıkar. Cinsel birleşme gerçekleşmez. Partner orada bir duvar olduğunu, vajinanın açılmasının ve girişin gerçekleşmesinin imkansız olduğunu sanır.

İkincil vajinismusda ağrısız cinsel birleşmenin olduğu bir süreç vardır. Yaşamın daha geç bir evresinde ve tipik olarak geçici pelvik sorunları takiben ortaya çıkar. Yıllarca normal, ağrısız cinsel birleşme vardır. Bazen kadında geçici olarak ağrı nedeni olabilecek örneğin bir mantar enfeksiyonu ortaya çıkar. Başlangıçta ağrı nedeni olan bu tıbbi durumun tedavisi yapıldıktan ve iyileşme gerçekleştikten sonra bile kadında cinsel ilişki sırasında ağrı problemi sürer. Bazı vakalarda, ikincil vajinismusun şiddeti penetrasyonu zor, ağrılı ya da imkansız seviyeye çıkarır. Bu durum ayrıca kadında uyarılmayı azaltır. Böylece ilişkinin orgazmla sonuçlanmasına izin vermez. İkincil vajinismusu olan kadınların bazılarında tampon kullanma ve jinekolojik muayene de zordur.

Vajinismus ayrıca tampon, parmak, spekulum, penis dahil herhangi bir şeyin vajinaya sokulamadığı “genelleşmiş tip” veya tampon, spekulum, parmak girişinde sorun yaşanmıyorken penisin vajinaya girişi sırasında belirtilerin ortaya çıktığı “durumsal tip” olarak da sınıflandırılabilir. Diğer bir sınıflandırma da cinsel birleşme girişimi sırasında vajinayı saran kasların vajina girişini tamamen kapattığı ve cinsel birleşmenin hiçbir şekilde mümkün olmadığı “tam vajinismus” şeklinde yapılır. Eğer vajinayı saran kaslar vajinayı tam olarak kapatmıyorsa, ağrı ve yanmanın eşlik ettiği penis girişi zor da olsa mümkün olabilir ve durumlar için “kısmi vajinismus” terimi kullanılır.